3 belangrijke social media trends voor 2019

Wil je als bedrijf succesvol worden op social media, dan is het belangrijk om trends op de voet te volgen. Ben je benieuwd welke trends in 2019 de content op Instagram, Facebook en andere social media kanalen bepalen? Lees dan snel verder!

Social selling

Steeds meer mensen kopen producten direct via social media. Vooral voor ondernemers in de mode- en lifestylebranche is directe ‘social selling’ interessant. Vooral jongeren scoren snel even een nieuw t-shirt of nieuw paar sneakers via shopping in Insta-stories, ‘direct kopen’ in Facebook advertenties en ‘product pins’ op Pinterest. Uit onderzoek van Sproutsocial blijkt dat 75 procent bereid is een artikel te kopen dat ze eerder op hun timeline voorbij hebben zien komen. Dit laat zien dat wanneer je als webshophouder je omzet wil verhogen, het belangrijk is om tijd te steken in social media.

Webcare op Whatsapp

Uit onderzoek van de HAN blijkt dat Whatsapp steeds belangrijker wordt als het gaat om webcare. Vooral overheden, maar ook telecombedrijven, communiceren met hun klant via Whatsapp. Naast openbare kanalen als Facebook en Twitter worden privé kanalen als Facebook Messenger en Whatsapp steeds frequenter gebruikt. Op welke manieren communiceer jij met je klanten?

whatsapp webcare

Video content

Dit zagen we allemaal wel aankomen… Social media zal steeds meer gedomineerd worden door video’s en ‘stories’; het gebruik van tekst en afbeeldingen zal sterk verminderen. In 2019 zullen gebruikers meer en meer dynamische en visuele videocontent gaan maken. Om op te vallen op de tijdlijn van je volgers zul je hier dus op in moeten spelen. Het voordeel van videocontent is dat het laagdrempelig is en de aandacht trekt. Het nadeel is dat je meer tijd en geld in de content zal moeten steken om er voor te zorgen dat jouw berichten kwaliteit hebben en effectief zijn.

Na Facebook en Instagram moedigt LinkedIn nu ook het posten van video’s aan. Doordat online video’s steeds meer bekeken worden, zelfs nog vaker dan traditionele televisie, betekent ook dat het format verandert. Let er op dat jouw  video’s het juiste format hebben: ‘vertical video’, zodat jouw volgers de video’s goed kunnen bekijken op hun smartphone. Vertical video houdt simpelweg in dat er verticaal in plaats van horizontaal (‘widescreen’) gefilmd wordt, net zoals je je een smartphone normaal vast houdt.

Hulp nodig bij het bepalen van een marketingstrategie voor 2019? Wij helpen graag!