3 manieren om engaging content te creëren

Engaging content is alles (tekst, beeld, video en audio) wat mensen boeit en aan jouw merk bindt. Maar welke factoren zorgen ervoor dat een blog, animatie of vlog jouw volgers boeit? Hoe krijg je meer volgers en hoe zorg je ervoor dat jouw content door anderen gedeeld wordt? In dit blog vertel ik welke soorten content ‘engaging’ zijn en inspelen op de laatste trends op het gebied van content marketing.  

Volgens het handboek ‘Engaging Content’ draait het allemaal om persoonlijkheid, eerlijkheid, emotie en consistentie. Je moet gevoelens losmaken bij je volgers en een relatie aangaan met je doelgroep. Dit betekent niet dat je volgers letterlijk aan je moet binden met moeilijke abonnementen of er dagelijks aan moet herinneren waarom jij (lees: jouw product) zo goed bij hen past. Net als in een goede relatie kom je met pushen nergens. Houd het simpel en licht! Zorg ervoor dat jouw berichten likeable zijn. Dit kan heel simpel zijn: deel een review waar je blij mee bent of deel een nieuwtje uit het vakgebied. Zoals ik eerder al schreef in mijn blog over humor in content marketing is humor aantrekkelijk, maak hier gebruik van! Zo moeilijk hoeft het niet te zijn om engaging content te creëren. Mensen komen op het internet om vermaakt te worden, geholpen te worden of om iets te leren. Content moet dus nuttig, persoonlijk of relevant zijn of, nog beter, allemaal tegelijkertijd!

Nuttige content

Leuke content kan tegelijkertijd ook heel nuttig zijn. Ben jij bijvoorbeeld eigenaar van een muziekwinkel, post dan eens een ”DIY gitaar spelen” op Youtube. Of deel als bakkerij een recept voor pepernoten in de decemberperiode. Nuttig en dus clickable! Je kunt jouw doelgroep ook helpen door een tool te creëren die hen helpt met werk of andere dagelijkse taken. Denk maar aan handige websites als fotoverkleinen.nl of kg-to-lbs.com. Zo’n tool kun je natuurlijk ook laten implementeren in de website, wedden dat jouw bezoekersaantallen snel omhoog zullen gaan? Met content die jouw klant helpt verhoog je je gunfactor en zullen mensen eerder iets van je kopen of van je aannemen.

Persoonlijke content

Jouw doelgroep is geïnteresseerd in de why van jouw bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Natuurlijk willen jouw volgers weten wat jouw bedrijf doet, maar ze zijn voornamelijk geïnteresseerd in de persoon of de personen achter het merk. De meeste mensen zijn van nature nieuwsgierig. Toon een kijkje achter de schermen of inspireer jouw volgers met een persoonlijk verhaal. Dit kan in verschillende vormen: deel een fotodagboek van jouw werkdag, maak een ‘behind the scenes’ tijdens een tof evenement of laat jouw werknemers aan het woord in een podcast.   

Relevante content

Content marketing hoeft niet altijd letterlijk over jouw product te gaan. Je verkoopt immers een gevoel. Een fabrikant van suikervrije gebakjes helpt haar klanten zich bijvoorbeeld ‘fit te voelen’. Ben jij die fabrikant van suikervrije bakproducten? Deel dan eens iets over een gezonde leefstijl, bijvoorbeeld in een infographic over de hoeveelheid suiker in populaire gebakjes of deel een recept van suikervrije ijsthee. Misschien zit niet iedereen te wachten op de waarheid over suiker, maar jouw volgers zullen authentieke en eerlijke content zeker waarderen.

Relevante content spreekt jouw doelgroep aan en is maatschappelijk relevant. Wat speelt er in de maatschappij? Wat zijn de trends momenteel in jouw vakgebied? Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid. Jouw volgers willen weten wat jouw mening hier over is. Heb lef en laat zien dat je ergens voor staat! Als je anderen daar ook nog eens mee kunt inspireren, sla je twee vliegen in één klap.

Content in beeld

Pakkende beelden spreken de meeste mensen meer aan dan lange lappen tekst. Op social media is deze verschuiving al langer zichtbaar. Geschreven content zal steeds meer verdwijnen en audio- en videocontent zijn in opmars. Dat beeld populair is, betekent niet dat alle geschreven content ineens nutteloos is. Naast het creëren van nieuwe vlogs en podcasts kun je oude blogs namelijk heel goed recyclen in een infographic of whitepaper.

Tips!

Nog een paar laatste tips wanneer je aan de slag gaat met het creëren van nieuwe content! Wees consistent als het gaat om het delen van content: post op vaste tijdstippen, in een vast ritme. Voorspelbaarheid is veiligheid! Blijf trouw aan jezelf: deel geen populaire content die eigenlijk niet bij je past of strookt met waar jouw merk voor staat. Niemand houdt van nepperds, zet authenticiteit altijd op de eerste plaats.