Aan de slag met influencer marketing!

Influencer marketing is een effectieve manier om een doelgroep te bereiken. Maar hoe neem je influencer marketing op in jouw strategie? In dit blog leggen we uit wat influencer marketing is en geven we do’s en don’ts.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is de mond-tot-mond reclame van de 21ste eeuw. Mensen laten zich graag inspireren door anderen en nemen sneller dingen aan van mensen tegen wie ze opkijken. Influencers zijn vloggers, bloggers of zelfs beroemde acteurs of artiesten. Zij inspireren hun volgers op het gebied van lifestyle, food of fashion. Influencers zijn actief op social media en hebben een groot aantal volgers en bereik, waar jij gebruik van kunt maken.

Aan de slag…

Je kunt een samenwerking starten met een vlogger of blogger om jouw product meer bekendheid te geven, bereik te vergroten of meer engagement te creëren. Influencers delen informatie over jouw product of dienst in de vorm van een inspirerende blog, vlog of social post. Vaak doen ze dit in ruil voor een product en een overeengekomen bedrag.

Tips influencer marketing

  1. Werk samen met een influencer die affiniteit heeft met het product wat jij verkoopt om te voorkomen dat je ongeloofwaardig overkomt.
  2. Kies het juiste moment voor je samenwerking. Het nieuwe jaar is bijvoorbeeld een goed moment om gezonde sapjes of sportschoolbenodigdheden te promoten via influencers.
  3. De tijd dat influencers een blog of social post schreven in ruil voor een gratis product is een beetje voorbij, maar influencer marketing hoeft niet altijd geld te kosten. De feestdagen zijn een mooie gelegenheid om influencers een gratis product te sturen. Pak het product mooi in en vergeet niet een persoonlijke boodschap toe te voegen. Als influencers enthousiast zijn over jouw product zullen ze dit eerder delen met hun volgers.
  4. Richt je niet alleen op grote influencers. Deze worden al vaak benaderd door verschillende (grote)  merken. Je hebt hierdoor minder kans dat zij akkoord gaan met de samenwerking, daarnaast kunnen deze vloggers/bloggers het zich veroorloven de hoofdprijs te vragen voor een video, blog of social post.
  5. Zie klein(ere) influencers dus niet over het hoofd. Zij hebben vaak een heel mooi bereik en hebben soms zelfs nog een nauwere band met hun volgers. Hierdoor heeft jouw marketingboodschap meer kans een zaadje te planten in het hoofd van potentiële klanten.

Wil je meer weten over influencer marketing of heb je hulp nog met jouw marketing strategie? Neem contact met ons op!