Hoe kun je de AVG (legaal) omzeilen?

De nieuwe privacywetgeving, de AVG zorgt voor veel onzekerheid. Wie mag je van je huidige klantenbestand nog nieuwsbrieven sturen en op welke voorwaarden mogen nieuwe personen toegevoegd worden aan de mailinglijst? In dit blog vertellen we hoe het zit en geven we tips om toch zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Wie mag je wèl mailen?

Natuurlijk mag je jouw klanten, of vroegere klanten, gewoon nieuwsbrieven en mailtjes blijven sturen. Je mag de gegevens van klanten namelijk gewoon opslaan. Logisch! Dit is immers nodig om met ze te communiceren en om bijvoorbeeld facturen te sturen. De boodschap in de nieuwsbrieven moet echter gericht zijn op vergelijkbare diensten en er moet een uitschrijfoptie zijn. Één regel onderaan je mail met ”Ik wil deze mails niet meer ontvangen,” is voldoende.

Waar moet je op letten?

Voor de rest van je mailinglijst geldt, zorg dat je zeker weet dat deze personen toestemming hebben gegeven. Als je dit niet zeker weet, moet je ze opnieuw toestemming vragen. Better safe than sorry! 

Dit kun je ze natuurlijk op de man af vragen. De kans bestaat echter dat mensen helemaal geen zin hebben in nog meer ‘spam’ en vriendelijk bedanken. Je moet jouw doelgroep dus overtuigen dat jouw mailtjes waardevol voor ze zijn. Maak geen beloftes die je niet na kunt komen, maar stuur je bijvoorbeeld regelmatig een mail met een kortingscode, wijs de klant daar dan op. Zo’n kortingscode levert hen wat op, en daar gaat het om. Maar jouw waarde kan op een heel ander vlak liggen. Misschien stuur je als accountant wel regelmatig nieuwsbrieven met handige tips. Allemaal waardevolle informatie voor jouw klanten, die ze vast niet willen missen.

Hoe bouw je een mailinglijst op, AVG proof

Geef een cadeautje als ruil voor een inschrijving

Niemand schrijft zich zomaar in voor een e-mail nieuwsbrief, hele grote fans van jouw product of dienst uitgesloten natuurlijk. Het kan helpen als je een mooie korting, gratis product of interessante download koppelt aan de inschrijving. Zorg er wel voor dat in het bericht duidelijk staat dat wanneer zij hun e-mailadres achterlaten, zij zich inschrijven voor jouw nieuwsbrieven.

Benader volgers persoonlijk

Overtuig volgers op social media dat ze zich moeten inschrijven voor jouw nieuwsbrieven. Of je dit nu doet in videobericht, met een Instagrampost of met een GIF op Facebook maakt niet uit. Zorg ervoor dat jouw bericht onderscheidend, origineel en vooral relevant is. Bedenk welke voordelen het voor hen heeft!

Tip! Lees dit blog hoe je aantrekkelijke content creëert.

Update jouw website

Installeer een pop-up op je website waarin je bezoekers oproept zich in te schrijven. Maak hierbij wel heel duidelijk wat er voor hen in zit, bijvoorbeeld een korting of een lijst met tips. Let er op dat de pop-up bezoekers niet in de weg zit en dat het geheel visueel aantrekkelijk is.

Maak gebruik van gelegenheden

Sta je op een beurs? Maak gebruik van de gelegenheid en verzamel ter plekke e-mailadressen. Het leukste is als je hier een actie omheen bouwt. Geef bijvoorbeeld een cadeautje in ruil voor een inschrijving. Of vraag of ze interesse hebben in (bijvoorbeeld) jouw gratis e-book. Zo verzamel je al gauw een mooie lijst potentiële klanten!

Hulp nodig met een nieuwe tekst voor jouw nieuwsbrief of website? Neem contact met ons op!