Humor in content marketing werkt!

Als marketeer wil je dat jouw marketingboodschap waardevol en herkenbaar is voor de doelgroep. Maar hoe houd je het nu subtiel en zorg je er voor dat jouw social media post, blog of banner niet overkomt als opdringerige reclame? Humor in content marketing is de oplossing!

Uit onderzoek van Nielsen Global Survey of Trust in Advertising Q1 blijkt dat 54 procent van de mensen zich aangesproken voelt door content met humor. Omdat een marketingboodschap met humor niet als een promotie voelt, creëert deze authenticiteit en herkenbaarheid.

Meme marketing

Chat platform HipChat was saaie bilboards zat en creëerde een eigen versie van de ‘Y U NO’ meme om het platform te promoten. Nu is dit misschien niet zo’n heel origineel voorbeeld, de resultaten liegen er niet om. Het zoekverkeer verdubbelde met driehonderd procent na het plaatsen van het bilboard. Gebruik dus humor in marketing als je wilt dat jouw boodschappen beter onthouden worden.

Mensen houden er van om grappige content te delen. Humor kan er dus voor zorgen dat jouw campagne viral gaat. Meme’s zijn een belangrijk onderdeel van onze internetcultuur. Humoristische beelden zijn likeable en als ze ook nog eens herkenbaar zijn, is de kans groot dat jouw social media post zich snel verspreid. Het Amerikaanse thuisbezorgd Seamless speelde een aantal jaren geleden zeer succesvol in op de hype rondom de oscars met de #OscarNomNoms meme. Elke post was een parodie op een bekende filmtitel zoals ‘’The Wolf of Waffle Street’’ of ‘’Salad Buyers Club’’. En het werkt; vier jaar later praten we er immers nog steeds over.

Tip! Geef jouw social media post een boost door je volgers indirect te vragen je post te delen. De content van het Nederlandse RUMAG is sowieso al erg shareable, maar de hint in deze post laat bijna geen enkele volger aan zich voorbij gaan.

Marketingblunders: zo moet het niet

Humor is vaak heel persoonlijk en kan soms volledig de plank misslaan. Het meest veilige is om er voor te zorgen dat jouw meme’s of andere grappige content een breed publiek aanspreken. Zorg er daarnaast voor dat je ingelezen bent in de laatste trends. Je wilt voorkomen dat mensen om je lachen in plaats van met je te lachen. Let er dus op dat je jouw memes in de juiste context plaatst.

Humor laat een persoonlijk beeld zien van jouw merk en zorgt ervoor dat jouw bedrijf betrouwbaarder overkomt. Pas echter op voor misplaatste grappen en post jouw memes op de juiste plaats en het juiste moment om te voorkomen dat je onprofessioneel overkomt. Bedenk ook goed of jouw grap sommige mensen misschien beledigd…

Denk er goed over na over welke boodschap je verpakt in een humoristische jasje. Wil je bijvoorbeeld mensen werven voor een goed doel of wil je mensen aan het denken zetten, zorg er dan voor dat mensen jouw boodschap serieus kunnen nemen. Deze marketeers gingen naar mijn mening iets te ver in hun poging om dit uitvaartcentrum meer bekendheid te geven.

De beste meme’s zijn, net als alle andere humoristische content, origineel en innovatief. Natuurlijk is het niet verkeerd om zo nu en dan een bestaande meme te posten, gebruik dan wel je eigen huisstijl en geef er je eigen draai aan met een originele tekst. Voor een geslaagde campagne zul je echter wel iets unieks moeten verzinnen. Je volgers zullen dit immers blijven koppelen aan jouw merk en een eerste indruk maak je maar één keer.