Meer verkeer naar jouw website met linkbuilding

Elke ondernemer wil meer verkeer naar zijn of haar website. Meer websitebezoekers betekent immers meestal meer klanten en dus ook meer omzet. In deze blog leg ik uit hoe linkbuilding kan bijdragen aan dit doel, geef ik je tips en vertel ik je op welke valkuilen je moet letten. 

Wat is linkbuilding

Linkbuilding is een methode om je website hoger in Google te laten scoren. Backlinks bepalen zelfs de helft van je ranking in Google en zijn dus erg belangrijk voor je SEO.

Interne linkbuilding

Allereerst moet de interne structuur van je website op orde zijn. Wees er zeker van dat de bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op jouw website. Stuur de bezoeker naar de belangrijkste pagina’s op jouw website door hyperlinks te plaatsen op bijvoorbeeld de homepage. Dit zorgt ervoor dat Google meer waarde toekent aan deze pagina’s en ze dus eerder in de zoekmachine zullen verschijnen.

Externe linkbuilding

Daarnaast kun je jouw website autoriteit geven door externe linkbuilding. Je moet het zo zien: elke link naar jouw website telt voor Google als een stem. Hoe meer stemmen op jouw website, des te hoger zal jouw website in Google scoren. Nu is het niet zo dat elke stem evenveel waarde heeft.

Tip! Richt je op het verzamelen van kwalitatieve links.

Google beoordeelt de relevantie en kwaliteit van een link. Helaas, maar ook gelukkig, is het niet zo dat veel links je automatisch een hogere plaats in de zoekmachine geven. Deze links moeten namelijk ook echt waardevol zijn voor degene die de zoekopdracht invult. Redactionele links op websites met een hoge autoriteit, zoals bijvoorbeeld NOS.nl, scoren hoger dan een gekochte link op de plaatselijke kortingsknaller website. Zo zorgt Google ervoor dat de zoekmachine constant hoogwaarde informatie toont aan de zoeker in kwestie.

Linkbuilding tips

Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij zoveel mogelijk kwalitatieve backlinks verzamelt. De volgende stappen helpen je om hoogwaarde verwijzingen naar jouw website te krijgen.

Eerste stap: links naar je social media.

Het lijkt misschien simpel, maar toch wordt dit door veel ondernemers vergeten. Verwijs in de bio van al jouw social media profielen naar de website. Stimuleer ook alle medewerkers jouw website te noemen op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.

Tweede stap: experts interviewen

Benader iemand in dezelfde branche (het liefst iemand met een groot aantal volgers) voor een interview. Schrijf een mooi, origineel artikel wat waardevol is voor de doelgroep, plaats dit stuk op je website en plaats linkjes vanaf social media kanalen.

De expert in kwestie is vaak niet te beroerd om zelf ook een externe link te plaatsen, vaak hoef je hier niet eens om te vragen. Zo’n kwalitatieve link is gemakkelijk verdient!

Tip! Schrijf een origineel gastblog.

Andersom werkt dit natuurlijk hetzelfde. Als jij een gastblog schrijft voor een concullega is een backlink eigenlijk de eerste voorwaarde die je moet stellen. Al helemaal als je weet dat jouw collega een belangrijke speler in de branche is en zijn of haar website dus een hoge autoriteit heeft.

Derde stap: websites benaderen.

‘Broken link building’ is een goede tactiek om snel en gemakkelijk backlinks te verzamelen. Deze tactiek houdt in dat je op zoek gaat naar waardevolle websites in jouw branche met ‘broken links’ (dit zijn links die niet meer werken). Benader deze websites, wijs ze op de kapotte link en vermeld subtiel hoe de content op jouw website deze link zou kunnen vervangen.

Je vindt ‘broken links’ met een Check my link plug-in of Link Explorer. Bepalen of een website waardevol is, doe je door de site langs de ”page authority’ & ‘trust flow” meetlat te leggen. Met de eerst genoemde tool kun je meten hoe hoog de website in kwestie in de zoekmachine scoort. Met een Topical Trust Flow meet je de relevantie van een website op onderwerp.

Tip! Let er echter op dat je niet te snel, te veel backlinks verzamelt.

Google vindt het verdacht als er in een korte periode heel veel backlinks naar jouw website verschijnen, ook al zijn deze kwalitatief goed en relevant. Neem dus de tijd om een mooi linkprofiel op te bouwen. Haastige spoed is zelden goed!

Vierde stap: word zelf expert

Uiteindelijk wil je natuurlijk het liefst dat partijen jou benaderen voor interviews, gastblogs en naar jouw website linken omdat ze enthousiast zijn over jouw content. Jij kunt zelf wel vinden dat je veel waardevolle content plaatst, als niemand dit deelt, gaat Google hier ook nooit zo over denken. Zorg er dus voor dat jouw naam te zien bij topics waar jij een autoriteit in wil zijn. Reageer op nieuwsartikelen en discussies op social media, zorg dat je opvalt!

Tip! Bedenk een begrip.

Een snelle manier om expert-status te bereiken is door een nieuw begrip te bedenken. Anderen zullen een waardevolle term overnemen en dit levert je op lange termijn veel backlinks op.

Wil je meer weten over linkbuilding? Wij helpen je graag :).