4 mobiele trends waar je zeker rekening mee moet houden

Anno 2019 speelt de smartphone een grote rol in ons leven. We betalen tikkies met ons mobieltje, shoppen de laatste mode of bekijken wat het beste restaurant in de buurt is. Belangrijk dus om als ondernemer rekening te houden met de laatste trends op mobiel gebied. 

Mobile only

Millennials maar ook babyboomers gebruiken hun smartphone steeds vaker. Ze onderhouden hun contacten, lezen het nieuws en schaffen steeds vaker producten aan met hun mobiele telefoon. Generatie Z (geboren tussen 1995-2000) doet echt alles mobiel, zij gebruiken hun mobieltje ook vaker voor ‘fun’ in tegenstelling tot de vorige generaties. Deze jongste generatie vind je voornamelijk op Instagram, Snapchat en Youtube. Zet influencers in om het koopgedrag van jongeren te beïnvloeden en gebruik meldingen uit apps om deze doelgroep te bereiken. Oudere communicatiemiddelen als e-mail en sms hebben niet meer zoveel effect.

Micro-momenten

Snelle websites zijn belangrijker dan ooit. Steeds meer mensen gebruik hun mobieltje om ‘even snel iets op te zoeken’. Speel in op deze ‘micro-momenten’, oftewel de impulsen van jouw doelgroep. Als iemand jouw website bezoekt via zijn/haar smartphone is het zaak dat alles goed functioneert:

Is de menubalk goed zichtbaar? Kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren? En, misschien wel het belangrijkste, is alle informatie goed leesbaar? Zorg er voor dat jouw website gebruiksvriendelijk is voor mobiele gebruikers.

Groei m-commerce

Het aantal mobiele gebruikers in de e-commerce groeit logischerwijs ook. Omdat steeds meer mensen shoppen op mobiele apparaten is het voor webshophouders belangrijk dat zij hun zaken goed op orde hebben. Creëer een aantrekkelijke interface, zorg er voor dat bezoekers (snel) kunnen navigeren en zorg er voor dat betalen vlekkeloos verloopt. Dit betekent dat de techniek van jouw webshop tot in de puntjes verzorgd moet zijn.

Wanneer je een webshop mobiel-vriendelijk laat maken, moet je de keus maken tussen een responsive webshop of een mobiele webshop. Een responsive webshop werkt met één ontwerp dat geschikt is voor laptops, tablets en mobiele apparaten. Als je een responsive webshop laat maken, is het anno 2019 echt zaak dat je in het ontwerp al rekening houdt met hoe het er mobiel uit gaat zien. Let bijvoorbeeld op het menu en de grote van bepaalde afbeeldingen.

Een mobiele webshop is een tweede website die draait op een eigen subdomein. Het ontwerp is speciaal ontwikkeld voor mobiele apparaten. Als jouw bezoekers grotendeels uit mobiele gebruikers bestaat zou ik niet aarzelen en een mobiele site op maat laten maken. Heb je geen idee hoe jouw doelgroep er uit ziet? Google Analytics kan je inzicht geven in waar het verkeer op jouw webshop  vandaan komt.

Betalen met je smartphone

De techniek om te betalen via je mobiel is al een tijdje beschikbaar. NFC (near field communication) maakt het mogelijk om binnen een straal van tien centimeter kleine hoeveelheden informatie te delen. Het betalen via je mobiel zou in de toekomst via een chip gaan, je hebt dus geen app, wifi of wachtwoord nodig. Super handig, en veilig! Het schijnt dat verschillende banken deze techniek aan het testen zijn. Wij zijn benieuwd…