Nieuw jaar, nieuwe strategie! Contentmarketing trends voor 2019

Een nieuw jaar vraagt om een nieuwe strategie. Het mediaveld verandert immers constant. Om jouw doelgroep te bereiken is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. In dit blog lichten we de belangrijkste trends op het gebied van contentmarketing uit. 

Promoot content op meerdere kanalen

Dat het steeds belangrijker wordt om in te zetten op meerdere kanalen wordt wel weer bewezen door het veranderende algoritme van Facebook. Het organische bereik van bedrijven is gedaald en het bereik van berichten van vrienden en familie is gestegen. Dit kun je tackelen door betaalde advertenties in te zetten. Mijn advies is echter om jouw content op verschillende manieren te verspreiden: kies voor meerdere social media kanalen, verspreid whitepapers, zorg dat websitebezoekers een brochure kunnen downloaden en wees actief op Youtube.

Ook Google geeft voorrang aan betaalde advertenties, dit betekent dat bedrijven veel minder kans lopen om op een organische manier hun doelgroep te bereiken. Houd hier rekening mee, als je bezig bent met een marketingstrategie voor 2019.

Écht waardevolle content delen

Veel professionals maken nog niet zo actief gebruik van social media. Dat is jammer want het delen van kennis onderscheid je van de concurrentie. Door hoogwaardige informatie te delen met jouw publiek toon je professionaliteit en kunnen volgers zich meer inleven in jouw vakgebied. We wisten al langer dat gevoelsmatige content aantrekkelijk is. Door het delen van ervaring krijgt jouw merk een gezicht wat volgers aan je bindt.

Weg met clickbait

Als content marketeer streef je ernaar een trouw publiek op te bouwen, in het jaar 2019 is dit nog belangrijker. Om dit te bereiken is het belangrijk standvastige en kwalitatief hoge content te verspreiden. Weg dus met clickbait!

Maar hoe creëer je nieuwsgierigheid bij jouw publiek. Hoe zorg je ervoor dat mensen staan te trappelen om jouw volgende blogpost of social update te lezen of te bekijken…

Curiosity gaps creëren

Allereerst moet je er achter komen wat jouw doelgroep nieuwsgierig maakt, dit is natuurlijk het onderwerp waarover jij gaat bloggen of vloggen. De term ‘curiosity gaps’ slaat op het creëren van leegtes tussen wat jouw publiek weet en te weten wil komen. Is de kloof tussen de nieuwsgierigheid en de kennis van jouw volgers groot, dan is de kans groot dat het verhaal verslonden wordt. Steek dus voldoende tijd in doelgroeponderzoek en vergeet niet om het bereik van jouw content te meten.

Wil je meer weten over de social media trends voor 2019? Lees hier dan snel verder.