Transmedia storytelling: hoe en wat!

Hoe zorg je ervoor dat jouw social media campagnes indruk maken op je volgers? Elk merk wil immers dat hun boodschap blijft hangen. In dit blog leg ik uit wat transmedia storytelling is en hoe jij het principe in kunt zetten om jouw social mediakanalen zo optimaal mogelijk te gebruiken.

Wat is storytelling? 

Storytelling is een belangrijke tool om publiek aan je te binden. Naast dat het vertellen van een verhaal een merk of bedrijf een duidelijk gezicht geeft, geeft het de consument een bepaald gevoel. Een goed, herkenbaar of humoristisch verhaal levert positieve associaties op die jouw potentiële klant met zich mee blijft dragen.

Het verschil tussen crossmedia en transmedia

Misschien heb je op deze link geklikt omdat je geen idee hebt wat transmedia storytelling is. Zowel crossmedia als transmedia zouden belangrijke onderdelen van jouw marketingstrategie moeten zijn. Schrik niet, waarschijnlijk gebruik je deze eerste methode al langer. Crossmedia is simpel gezegd het gebruik van meerdere kanalen om jouw marketingboodschap over te brengen. Bijvoorbeeld, het verspreiden van een reclameboodschap via radio en tv, of via Instagram en Facebook. Dit is nuttig want via de verschillende soorten kanalen bereik je verschillende doelgroepen. Elk medium heeft immers een specifieke doelgroep en door als bedrijf op verschillende kanalen actief te zijn, spreid je jouw kansen. Een doelgroeponderzoek kan je helpen om jouw doelgroep in kaart te brengen en er achter te komen waar en wanneer die doelgroep actief is.

Transmedia betekent ook dat er meerdere kanalen worden gebruikt, maar hierbij is elke mediaboodschap onderdeel van hetzelfde verhaal. Elk medium of kanaal vertelt dus een stukje van dat verhaal, de campagne begint bijvoorbeeld met een reclame op tv en eindigt in een video op Youtube. Klinkt vaag? De volgende voorbeelden geven hopelijk wat meer duidelijkheid.

Voorbeelden transmedia storytelling

De manier waarop Intel en Toshiba de Toshiba Ultrabook gepromoot hebben geeft duidelijk weer hoe transmedia storytelling in de praktijk werkt. De mini-serie ‘’The Beauty Inside’’ vertelt het verhaal van Alex, een jonge man met gewone problemen maar een ongewoon uiterlijk. Alex wordt namelijk elke dag wakker in een ander lichaam en met een ander gezicht. De campagne werd succesvol doordat het publiek onderdeel kon zijn van de serie door met een video te reageren op de Facebook tijdlijn van de hoofdrolspeler. Op die manier zag Alex er elke dag anders uit.

‘’Be yourself, be real, and we put you in the movie’’

Deze interactieve manier van storytelling gaf het publiek letterlijk een gezicht en zorgde ervoor dat zij zich betrokken voelden bij het verhaal. Mijn eerste tip is daarom ook: geef je volgers een podium en creëer interactie. Het is de start van een gesprek binnen de community en het vergroot je bereik. Volgers gaan content delen, waardoor anderen nieuwsgierig worden naar jouw bedrijf of product. Daarnaast geeft user generated content je bedrijf een authentiek gezicht.

Dit principe was al duidelijk terug te zien in het voorbeeld van Tosbhia, maar het volgende voorbeeld geeft wellicht nog een duidelijker beeld. Bij de #TravelforReal campagne van Loews Hotels namen de hotelgasten de rol van fotograaf op zich. De gasten van Loews legden hun hotelervaring vast en deelden deze vervolgens via Instagram. Naast dat zo’n user generated post een heel echt en authentiek beeld geeft van het hotel vertelt het ook een persoonlijk verhaal. Precies waar een potentiële klant nieuwsgierig naar is!

Ben je nog niet overtuigd van de kracht van transmedia storytelling? Vergeet niet dat het gebruik van transmedia je marketingtechnisch veel kansen geeft. Het biedt ruimte om te experimenten, met tekst, met beeld, met video en met de inhoud van je berichten. Slaat de ene boodschap of vorm niet aan, dan de ander misschien wel! Zorg er echter wel voor dat de uitingen onderdeel zijn van hetzelfde verhaal en dezelfde tone of voice hebben. Als je posts, videos of foto’s elkaar tegenspreken verlies je je geloofwaardigheid en daarmee ook de steun van je volgers.

Nog steeds geen idee hoe jij transmedia storytelling kunt inzetten? Wij helpen je graag!